Nog wat meer strandavonturen... - Reisverslag uit Bentota, Sri Lanka van Britt Van Herck - WaarBenJij.nu Nog wat meer strandavonturen... - Reisverslag uit Bentota, Sri Lanka van Britt Van Herck - WaarBenJij.nu

Nog wat meer strandavonturen...

Blijf op de hoogte en volg Britt

21 Maart 2017 | Sri Lanka, Bentota

Toegegeven, Mirissa en het enorme strand was behoorlijk ontspannend. Als een kind heb ik mij kostelijk geamuseerd in de kletterende golven. Heerlijk. Met kilo's zand in mijn haar ben ik verder getrokken naar de volgende bestemming, Galle en zijn enorme omwalling. Een stadje dat zowel door Portugezen als Nederlanders overheerst is geweest en dat heeft zijn sporen nagelaten. En ja, het klinkt al bijna afgezaagd, maar wederom is dit totaal anders dan al de rest hier. Het nieuwe gedeelte van de stad uiteraard niet, maar het oude gedeelte is zo mooi intact en hier en daar gerestaureerd, echt knap. Spierwitte huizen met oranje dakpannen, palmbomen errond, een lichttoren erbij en een knalblauwe lucht. Het spreekt allemaal wel tot de verbeelding. Die goeie ouwe Hollanders hebben hier hun sporen nagelaten in de kerken in het centrum, die je zo in Breda zou kunnen tegenkomen. Maar zet het op dit tropische eiland neer en het wordt nog tien keer zo interessant. De eerste avond hier heb ik heel toevallig afgesproken met een vrijwilliger die hier ook was die dag. Samen wat gegeten en geproefd van de goede cocktails hier. Zo van die onverwachte dingen zijn altijd wel leuk, en die komen eigenlijk veel meer voor als je alleen reist!
Dag 1 hier heb ik niet heel veel in me opgenomen van de omgeving want ik had een missie: souvenirs kopen. Ik wilde niet alles op het laatste nippertje doen en aangezien Galle toeristisch is heb ik mijn kans gegrepen. Succesvol dagje, dat wel! En nu zien dat we al die spullen meekrijgen...
De volgende dag kon ik het gelukkig weer rustig aan doen (oke, ik heb nog altijd een hoop dingen gekocht maar de druk was een beetje van de ketel;)). Op het gemakje al het moois van de binnenstad in me opgenomen, beetje struinen over de muren van het fort en staren naar het kristalheldere water van de baaien hier. Galle is zeker een van mijn favoriete bestemmingen geweest en ben blij dat ik hier een aantal dagen rustig alles kon verkennen.
Er heerste trouwens die dagen een behoorlijke feestvreugde gezien de 'cricketeers' van de plaatselijke college moesten spelen. Dat gaat gepaard met een hoop lawaai, toeters en bellen (nóg meer dan normaal), een hoop wapperende vlaggen en uitgelaten tieners. Het cricket is hier zeer populair. Zelfs vuurwerk afsteken op klaarlichte dag kon. Speciaal. Mijn volgende bestemming was Hikkaduwa, alweer een bekend badplaatsje hier. Rond de middag werd het me te heet en broeierig in Galle (wie had dat gedacht!) dus ben ik verder gereisd naar Hikkaduwa om een verfrissende duik te nemen in de zee. Dit was zo'n tien seconden verfrissend en daarna leek het gewoon alsof ik in een warm bad zat, zó heet is het hier. Hikkaduwa is levendig en volgebouwd met bars, hotels, restaurants en winkeltjes. Maar wel gezellig. Na de zon nog eens goed opgeslorpt te hebben ben ik op zoek gegaan naar een batik winkeltje hier in de buurt. Ik wilde al sinds ik hier ben een échte batik, eerlijk gefabriceerd en kwaliteitsvol. Het hangt hier vol met replica's en goedkope versies maar de ontwerpen waren vaak niet wat ik zocht (ik ben nogal specifiek in mijn wensen ;)). Even de toeristische route verlaten en via de goede raad van TripAdvisor terecht gekomen in een klein atelier waar een vriendelijke meneer zich dagen lang bezighoudt met het produceren van zijn kunst. En ja, hier heb ik dan toch gevonden wat ik wou. De eigenaar was super vriendelijk en ik merkte dat hij hier niet heel veel toeristen over de vloer kreeg. Hij zou een speciaal prijsje maken als ik reclame voor hem maakte via TripAdvisor. Dat wilde ik maar al te graag doen natuurlijk. Zo'n vakmanschap moet beloond worden en het is zonde dat hier niet meer mensen een kijkje komen nemen. Ik heb zelfs nog een rondleiding gekregen in zijn tuin, waar ongeveer alle fruitsoorten en kruiden ter wereld groeien, en in zijn workshop. Geweldig om zo'n mensen tegen het lijf te lopen. Ik geef veel liever mijn geld aan iemand die er zo veel tijd en moeite in steekt dan aan al de winkeltjes hier waar je niet eens van weet waar de spullen vandaan komen. Ik ben zeer content weer naar huis gegaan!
Gisteren wederom een ontspannend dagje gehad aan het grote strand hier en dan verder naar Bentota gegaan, mijn voorlaatste bestemming. Ik heb mezelf twee dagen gegund in een iets sjieker hotel, met alles erop en eraan, maar nog steeds kleinschalig zoals ik het graag heb. Het voelt altijd iets persoonlijker dan en dat vind ik fijner. Na alle soorten guesthouses die ik hier al gehad heb, van vuil, schimmelig en vochtig tot 'oké' en heel goed, wilde ik mijn laatste nachten ergens doorbrengen waar ik nog eens goed kon verteren wat er allemaal op mijn pad gekomen is. Ik merk dat ik moe ben van het reizen, maar wel heel voldaan. In Bentota is letterlijk niets te zien. Heb een kleine wandeling gemaakt maar de temperatuur steeg al snel naar 34 graden dus het zwembad van het hotel heeft mij de rest van de dag (relatief) koel gehouden want ook het zwembadwater was behoorlijk warm. Maar goed, nog heeeeel even genieten van die palmbomen hier voor ik weer naar de grijze Belgische lucht mag kijken. Morgen verder naar Colombo, de hoofdstad en de grootste mierennest van dit eiland. Nog een laatste keer shoppen en aan sightseeing doen!
Liefs! Xxxxxxxxxx

  • 21 Maart 2017 - 16:34

    Jacky:

    Hey Britt? efkes geleden hé maar dat wil niet zeggen dat ik het allemaal ni volg hé.
    Telkens heerlijke en prachtige verhalen en omschrijvingen van hetgeen je allemaal meemaakt en overkomt.
    Ik weet je te zeggen wat je volgende carrière gaat zijn , namelijk schrijven van reisverhalen. Je doet dat zo fantastisch precies of we beleven het zelf
    Sri Lanka staat bij deze ook op mijn bucketlist!
    Geniet nog ten volle van de laatste dagen en wij verwachten je met open armen.
    Dikke knuffel xxxxxx

  • 21 Maart 2017 - 17:27

    Papa:

    Dag schat,
    Ik heb al meegenoten van al je verslagen en ook je foto's. Leuk,dat ik voor de backups kon zorgen ;-)
    Uiteraard ben naar alle ervaringen benieuwd en wij tellen nu wel af hoor.
    Geniet nog van de warmte ginder en tot zaterdag
    XXX papa

  • 21 Maart 2017 - 20:06

    Mama:

    Dag lieveke,
    Ja het begint nu wel te korten. Voor jou met gemengde gevoelens uiteraard. Geniet nog even met volle teugen en vergeef het me dat ik nu wel erg aan het aftellen ben hoor. Zoals de "klein manne", nog 4 keer slapen ...
    Tot zaterdag Xxx mams

  • 22 Maart 2017 - 00:23

    Annie:

    Hallo Britt, hier weer de andere globetrotter. Ja alleen reizen heeft zijn voordeel en soms nadeel. Ik vind dat je heel veel anders ervaart. Zoals je beschrijft wanneer je die Batik bent gaan kopen. Er zijn dan mensen die precies ook heel veel tijd in u willen besteden en je begeeft je ook meer op andere plaatsen. Achteraf denk je soms "" was dit wel veilig"" en je moet gewoon op je gevoel afgaan. Ik koester altijd het idee dat mijn ouders ( beide reeds overleden) mijn engelbewaarders zijn. Ook als je mensen leert kennen en iets met je willen doen stel je de vraag van " zou ik dat wel ????? Zoals jij bij die man in zijn tuin.. voor het zelfde geld lig je nu begraven in die tuin.. Maar dan komt je intinct boven en niet iedereen is slecht. Toen ik voor de eerste keer 3 maanden nam was het S. Amerika. Landen waar ik niets of weinig vanaf wist . Toen zei Martine tegen mij .....Annieke wat gaat ge doen . Ge voelt u niet goed in u vel en dan gaat ge naar plaatsen die ge niet kent en gevaarlijk blijken te zijn!!!!!!!!!
    Mijn tante Annie zie ...WIE GOED DOET..GOED ONTMOET en ik ben op al die tijd nooit slechte mensen tegen gekomen.
    Het is goed dat je de laatste dagen in een goed hotel zit . Dat doe ik meestal ook. Een goede afsluiter van een prachtig avontuur. Moe maar voldaan en hopen dat je zeker dit nog eens moogt beleven. Aan het alleen zijn , zijn er toch nog voordelen die moet je maar grijpen terwijl het kan. Onze laatste week ....dus alles geven XXXXXX

  • 22 Maart 2017 - 08:18

    Bénédicte :

    Helemaal mee met de laatste reisverslagen, zo leuk om ze allemaal te lezen op de manier hoe jij ze vertelt :-). Zó fier da je uw plan daar zo goe hebt getrokken. Het uitbollen in 'luxe' is dan ook zeker en vast dik verdiend!! Geniet nog van de laatste dagen daar en wij tellen af onze Sri Lankaan terug bij ons te hebben! x

  • 22 Maart 2017 - 18:47

    Ann:

    Hallo Britt,
    Zoals iedereen heb ik met volle teugen genoten van je leuke reisverhalen. Ik denk dat we er zo allemaal een klein beetje bij waren. De verhalen zullen we missen maar we krijgen ons Britt wel terug en dat is super!! Ik hoop dat je genoten hebt van je avonturen. De ervaring kan je alvast niemand nemen. Je hebt dat ook super gedaan, zo helemaal alleen op avontuur. Super woman like!!
    Geniet nog van je laatste dagen en kom gezond terug.
    Veel liefs,
    Ann

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Britt

Actief sinds 27 Dec. 2016
Verslag gelezen: 406
Totaal aantal bezoekers 40610

Voorgaande reizen:

14 Januari 2017 - 25 Maart 2017

Volunteering and travel in Sri Lanka

Landen bezocht: