Smeltkroes - Reisverslag uit Siyambalagastenna, Sri Lanka van Britt Van Herck - WaarBenJij.nu Smeltkroes - Reisverslag uit Siyambalagastenna, Sri Lanka van Britt Van Herck - WaarBenJij.nu

Smeltkroes

Blijf op de hoogte en volg Britt

21 Januari 2017 | Sri Lanka, Siyambalagastenna


Ayubowan!
De eerste goed gevulde week zit erop. Mijn Engels is al een beetje opgepoetst hoewel ik merk dat het soms enige concentratie vergt. De hele dag een andere taal spreken is ondanks dat het een taal is waarvan je aanneemt dat je ze goed spreekt toch vermoeiend. Er zijn hier veel 'native speakers' dus het verschil is dan natuurlijk te merken. Grappig wel dat ik twee dagen geleden met mama en papa belde en al meteen niet op een Nederlands woord kon komen dus zo snel gaat het in ieder geval wel! Afgelopen week veel dingen bezocht, bekeken en gedaan. Een theefabriek, hout-museum, batik-werkplaats (beschilderen van stof door gebruik van was en verf), tempels met bijhorende monnik, een enorm Boeddhabeeld, museum over het boeddhisme,... Het boeddhisme is echt een mooi en fascinerend geloof. (en geen religie welteverstaan). Ik ben meermaals gezegend door verschillende monniken dus er kan eigenlijk niets meer fout gaan! ;) Kandy is een levendige stad en terwijl ik overspoeld word door een uitgesproken cultuur begin ik me hier al aardig thuis te voelen. De Boeddha staat centraal maar het is duidelijk dat het niet wordt 'opgedrongen' aan anderen. Op de hoek van onze straat is bijvoorbeeld een moskee waarvan de minaret momenteel aan het schallen is. Alles kan hier naast elkaar leven. Boeddhisten, Hindoes, Moslims, Christenen,... Iets waar het Westen wat van kan leren? ;)

Ik geniet ondertussen van mijn eerste weekendje hier. Vandaag heb ik al een eerste stapje gezet richting solo-travel. Heb me op m'n eentje met de bus naar de stad begeven. Samen met een Zwitserse vrijwilliger de Botanische tuin bezocht, en daarna een tuktuk-rit from hell gehad. Ik denk dat de chauffeur iets te veel aan de fles likeur, die steevast aanwezig is in de tuktuks, had gezeten. Maar plezant was het wel! Nadien m'n eerste stapjes alleen gezet in Kandy, op zoek naar WiFi. Daar hebben ze toch niet veel kaas van gegeten hier. Slechte WiFi maar wel een lekkere maaltijd gehad. Onderweg veel starende blikken van de lokale inwoners, maar ik veronderstel dat dit normaal is dus ik lach vriendelijk en trek het me verder niet aan.

Maandag mag ik, jawel, de baby's gaan verzorgen! Ik heb er echt enorm veel zin in en ben benieuwd naar het weeshuis en de omstandigheden. Het zal waarschijnlijk wel een impact hebben op me, maar ik kan het alleen maar aangaan met een open geest en alles over me heen laten komen. Ik heb al vernomen dat er enkele baby's behoorlijk ziek zijn dus het wordt wellicht even slikken. Ik ben in ieder geval blij met mijn plaatsing daar en ik ga de baby'tjes met alles wat ik in me heb verzorgen. Meer hierover volgende week...
Dankjewel iedereen voor de vele reacties! Het is echt super fijn om berichten te krijgen en te voelen dat jullie, ook al zit ik duizenden kilometers bij jullie vandaan, zo met me meeleven! Danku!
Ik geniet nog even van het zonnetje op m'n nieuwe terras, gezien ik van kamer verhuisd ben. Je zou het het penthouse kunnen noemen met mooi uitzicht over de wijk. Niet slecht! Veel liefs,
Xxxxxxxxxx.

  • 21 Januari 2017 - 14:11

    Annie:

    Hallo Britt, ja het is even een cultuurshock dat je moet ondergaan. Ook het engels dat je zou geleerd hebben veranderd ook snel in hun engels want mooie zinnen maken is er niet bij. Dan moeten zij teveel nadenken!!!!!!! De dagen vliegen voorbij en zeker al bij je bij je baby's bent...maar ondanks je goede werk zul je toch daarna blij zijn Sri-Lanka te mogen verkennen, Dan begint je avontuur....en geloof me dat is verslavend en de wereld is zo mooi. Ja ergens anders op de wereld leven alle geloven naast elkaar .Het zijn de enkelingen waar er spijtig veel van in Belgie zitten die het voor iedereen verknallen . Hopelijk wint ooit het goede .ik zit ondertss in Japan en wel wat!!! kouder dan in Vietnam. Maar ja voor mooie foto'kes doe je veel. Geniet ervan en laat alles rustig op je afkomen. Liefs Annie

  • 21 Januari 2017 - 14:31

    Rhea:

    Super leuk om je avontuur te kunnen volgen Britt! Veel bewondering voor wat je doet! Geniet ervan!

  • 21 Januari 2017 - 18:51

    Marc:

    Ik wou antwoorden in jouw taal maar google translate kon me niet helpen.
    Dus...
    Hou je goed en geniet er zeker van.
    Die kindjes gaan verzorgen is zeker iets voor jou.
    Tot binnenkort aan de email.
    Dikke kussen van
    Christianne en Marc

  • 21 Januari 2017 - 18:54

    Mama:

    Lieve schat, wat ben ik blij dat internet bestaat en in dit geval blogs. Ik word er in elk geval veel rustiger van :). Het doet me deugd dat het je goed gaat ginder en dat je daar zo vele mooie indrukken op doet. Het zal je "zijn" in elke geval beïnvloeden.
    Wat je Engels betreft en het zoeken naar Nederlandse woorden, dat doe ik zelf ook al zonder Engels te spreken :). Let wel een beetje op voor "dronken" chauffeurs. Dat moeten we hier in België ook doen :). Ayubowan xxxx

  • 21 Januari 2017 - 19:32

    Kris:

    Geweldig om te lezen wat voor avonturen je daar beleeft! Super ook om dit te kunnen volgen! Geniet er met volle teugen van! En die baby's, als je die zo goed verzorgt als ons Finneke, zullen ze in de wolken zijn!!!
    Ajubodingskes! Xxx

  • 21 Januari 2017 - 19:33

    Papa:

    Hey schat,

    Antwoord nu pas want sinds vanmoregen meegewerkt aan de keuken bij K&K.
    Wist ook al veel van je telefoontje maar dit lezen doet ook wel deugd hoor ( en je kunt het nog herlezen zoveel je wil ;-))
    Geniet op je penthouse en ik ben echt benieuwd naar je volgend nieuws over het weeshuis
    Veel liefs,
    Papa xxx

  • 21 Januari 2017 - 19:45

    Sanne:

    Hey Britt! Leuk om je verhalen te lezen. Ik kijk alvast uit naar de volgende verslagen! Het werk zal misschien zwaar zijn, maar probeer er ook van te genieten! En geef gerust een extra knuffel van mij aan de baby'tjes!
    Xxx Sanne

  • 21 Januari 2017 - 20:53

    Ann Vandenbon:

    Hallo Britt, Je verhalen zijn super leuk om te lezen. Het is fijn dat je je avonturen met ons deelt. Het lijkt wel of we er een beetje bij zijn :-). Geniet van je ervaringen en ik hoop dat hiermee je droom in vervulling gaat. Ik blijf je alvast met met veel enthousiasme volgen. xxx Ann

  • 22 Januari 2017 - 15:36

    Sandra Beullens:

    Hey Britt, je bent er nog maar een week en je hebt het penthouse al veroverd, doe maar .... Toch leuk om te horen dat het allemaal best goed gaat !!! Je ziet er erg ontspannen uit op de foto, waar goed weer en palmbomen al niet goed voor zijn !! Ik ben erg benieuwd voor het vervolg !! Heel leuk trouwens dat je dit kan volgen, zou dit bij Annie ook wel leuk vinden , dus Annie, bij deze !!! Ik wens je heel veel succes toe bij de kleintjes, ze hebben jou vast heel hard nodig daar !! We blijven jou volgen !! XXX Sandra.

  • 22 Januari 2017 - 15:56

    Tante Danie:

    Leuk jou indrukken te lezen het brengt mij een beetje terug in het verleden. Sweet memories.
    En wat ik zo herkenbaar vindt dat zijn jou eerste indrukken die zijn zo vergelijkbaar.
    Zo alleen op zoek gaan in een onbekende stad is toch leuk, niet ? En dan zoveel mensen en zoveel verschillende culturen ontmoeten en ondanks misschien een kleine taalbarrière te vinden wat je zoekt. Je hebt volkomen gelijk dat het Westen eens naar het Oosten moet zien op gebied van tolerantie, zeker op gebied van geloof en ook van religie. Boeddhisme is een ontzettend intrigerende leer maar vooral respect voor ieder levend wezen vind ik bijzonder. Ik weet niet of je het in Sri Lanka zal meemaken maar een witte huidskleur brengt voor de Hindoes geluk als ze het aanraken. De god Shiva wordt wit afgebeeld en mensen proberen ons Westerlingen aan te raken die witte huidskleur brengt geluk.

    Benieuwd hoe vanaf maandag je indrukken zullen zijn, je gaat schitterend werk doen in het weeshuis.
    Kijk al uit naar je volgende verhaal.
    Namasté Tante Danie

  • 22 Januari 2017 - 17:59

    Jacky:

    Hey Britt, blij te horen dat het goed gaat . Al heel toffe dingen gedaan ,super!! Nu komt het echte werk hé maar ben er van overtuigd dat je dat ongelooflijk goed gaat doen. Wel niet blijven hangen ginder hé omdat het zo leuk is, wij hebben je ook nodig hier zenne.
    Uw omgeving ziet er trouwens schitterend uit. A little bit jalous
    jacky xxxxxxxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Britt

Actief sinds 27 Dec. 2016
Verslag gelezen: 387
Totaal aantal bezoekers 40640

Voorgaande reizen:

14 Januari 2017 - 25 Maart 2017

Volunteering and travel in Sri Lanka

Landen bezocht: